Instrumen Evaluasi Bentuk Tes Berbasis HOTS Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Yuliani UIN Sunan Gunung Djati - Bandung

DOI:

https://doi.org/10.52029/ipjie.v2i1.204

Keywords:

hots, evaluation instrument, test, ; islamic education

Abstract

This article discusses the development and effectiveness testing of an evaluation instrument based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) in the subject of Islamic Religious Education (PAI). The process of developing the HOTS-based evaluation instrument aims to enhance students' higher-order thinking skills in understanding and analyzing PAI concepts. The benefits of using the HOTS-based evaluation instrument in PAI learning include improving students' abilities in critical, analytical, and creative thinking. Implementing the HOTS-based evaluation instrument in exams or tests at schools can assist teachers in evaluating students' comprehensive and in-depth understanding of PAI materials. This article uses a qualitative method approach with the type of research being library research. It is hoped that this article will provide a positive contribution to the development of more effective evaluation methods in PAI learning.

References

Asrul, Abdul Hasan Saragih, & Mukhtar. (2022). Evaluasi Pembelajaran (M. Y. Nasution, Ed.; 1st ed.). Perdana Publishing.

Farida, I. (2019). Evaluasi Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum Nasional. Rosdakarya.

Gumati, R. W. (2020). Pendidikan Manusia sebagai Subjek dan Objek Pendidikan (Analisis Semantik Manusia dalam Filasafat Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2).

I Putu Suardipa, & Kadek Hengki Primayana. (2020). Peran Desain Evaluasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Widyacarya, 4, 93.

Iwan Hermawan. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan Mixed Methode (C. S. Rahayu, Ed.; 1st ed.). Hidayatul Quran Kuningan.

Jiwandono, N. R. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis (Critical Thinking) Mahasiswa Semester 4 (Empat) Pada Mata Kuliah Psikolinguistik. Ed-Humanistics : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.33752/ed-humanistics.v4i1.351

Kusaeri. (2014). Acuan dan Teknik proses dan Hasil Belajar dalam Kurikulum. Ar-Ruqq Media.

Magdalena, I., Syariah, E. N., Mahromiyati, M., & Nurkamilah, S. (2021). Analisis Instrumen TES sebagai Alat Evaluasi pada Mata Pelajaran SBDP Siswa Kelas II SDN Duri Kosambi 06 Pagi. In Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Mardapi, D. (2008). Teknik penyusunan instrumen tes dan nontes. Mitra Cendikia Press.

Muhammad, I. I. (2020). Evaluasi Pembelajaran : Konsep dasar, Prinsip, Teknik, dan Prosedur (Prajna Vita (ed.)). PT. Raja Grafindo Persada.

Muhammad Ilyas Ismail. (2020). Evaluasi Pembelajaran (P. Vita, Ed.; 1st ed., Vol. 1). Rajawali Pers.

Pendidikan, T. P. P. (2017). Panduan Penilaian Tes Tertulis. In Jurnal Sains dan Seni ITS (Vol. 6, Issue 1). Pusat Penilaian Pendidikan.

Putri, H., Susiani, D., Wandani, N. S., & Putri, F. A. (2022). Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitif pada Tes Uraian dan Tes Objektif. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), 139–148. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i2.2649

Ramadhan, W., Malahati, F., Romadhon, K., & Ramadhan, S. (2023). Analisis Butir Soal Tipe Multiple Choice Questions pada Penilaian Harian Sekolah Dasar. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 10(2), 93–105. https://doi.org/10.21093/twt.v10i2.6155

Rifa’I Abubakar. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian (1st ed.). SUKA – Pers UIN Sunan Kali Jaga.

Rizki Ariyanto, S., Adi Trisna, R., & Teknik Mesin, J. (2020). Analisis Kualitatif Butir Soal Tipe HOTS pada Kompentensi Sistem Rem Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(1).

Rosyidi, D. (2020). Teknik dan Instrumen Asesmen Ranah Kognitif. TASYRI’: Jurnal Tarbiyah-Syari'ah Islamiah, 27(1), 1–17.

Sandu Siyoto, & M. Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Ayup, Ed.; 1st ed.). Literasi Media Publishing.

Sanusi, R. N. A., & Aziez, F. (2021). Analisis Butir Soal Tes Objektif dan Subjektif untuk Keterampilan Membaca Pemahaman pada Kelas VII SMP N 3 Kalibagor. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra. https://doi.org/https://doi.org/10.30595/mtf.v8i1.8501

Syadiah, A. N., & Hamdu, G. (2020). Analisis rasch untuk soal tes berpikir kritis pada pembelajaran STEM di sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 138. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.6524

Utami, D. A. P., & Wardani, N. S. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Kognitif dalam Pembelajaran Tematik Kelas 5 SD. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 20(2), 1–18.

Widyoko, S. E. P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran. Pustaka Belajar

Downloads

Published

2024-06-10

How to Cite

Yuliani, Y. (2024). Instrumen Evaluasi Bentuk Tes Berbasis HOTS Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. ISLAMIC PEDAGOGY: Journal of Islamic Education, 2(1), 47–56. https://doi.org/10.52029/ipjie.v2i1.204

Issue

Section

Articles